Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Förutsättningar

Examen är reglerad och ryms inom examensordningen, och utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området. Ansökan argumenterar främst för behovet av 7-9-utbildning samt att andra lärosäten täcker behov av ämneslärarutbildningar för gymnasieskolan inom musik. Ingen närmare analys har gjorts av behovet av ämneslärarutbildning i musik för gymnasieskolan som stärker ansökan, vilket gör att ett allmänt intresse i ett rikstäckande perspektiv inte motiveras.

Den vetenskapliga kompetensen hos lärarna är generellt god. Lärare har möjlighet till kompetensutveckling inom sin tjänst och det finns utarbetade former för kollegialt lärande och externa kontakter. Den ämnesdidaktiska kompetens som angivits i ansökan och under intervjuerna är inte tillfredsställande sett till utbildningens inriktning. Vidare kvarstår frågetecken gällande samarbetet mellan SMI och SH ifråga om kompetensförsörjning och bemanning. Den sammantagna kompetens som presenteras i ansökan bedöms inte vara adekvat och stå i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Den vetenskapliga miljön inklusive samverkan mellan forskning och utbildning bedöms som god, främst genom kompetensen hos medarbetarna och de under intervjuerna påtalade samarbeten mellan SMI och SH. Givet brister i den ämnes- och ämnesdidaktiska kompetensen uppstår även svagheter i den professionsinriktade miljön. Samarbetet med SH bedöms dock innebära att studenterna kan sägas bli garanterade en professionsinriktad utbildningsmiljö relaterad till allmändidaktiska, men inte ämnesdidaktiska, och pedagogiska kunskapsområden.

Generellt kan sägas att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur samt att de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten. Detta gäller både verksamheten på lärosätet och formerna för samarbete med SH.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)