Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Ämneslärarexamen Bedömningsområde: FörutsättningarYrkesexamen

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2021-05-04
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Ämne: Stiftelsen Stockholms Musikpedagogiska Institut - Ämneslärarexamen musik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarYrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Grunden för ansökan är ett samarbete mellan Stockholms Musikpedagogiska Institut (SMI) och Södertörns högskola (SH) för att bedriva lärarutbildning i musik som del av tvåämneslärarutbildning både för 7-9-lärare och gymnasielärare. SMI ansöker om examenstillstånd för en ämneslärarutbildning med inriktning mot gymnasieskolan och förstaämnet musik omfattande 120 högskolepoäng (hp). I ansökan presenteras även möjligheten att ge musik som andraämne i samarbete med SH)som huvudman för utbildningen. Vidare ska SH ansvara för den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) såväl som bärande delar av VFU-organisationen. Examen är reglerad och ryms inom examensordningen, och utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Av ansökan och genomförda intervjuer framgår att lärosätet inte ämnar ge utbildningen mot gymnasieskolan. Däremot identifieras sådan behörighet som viktig för att kunna erbjuda kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), vilket efterfrågats av studenter inom andra utbildningar vid lärosätet. KPU skulle enligt lärosätet dessutom fylla ett behov för verksamma lärare med kombinationstjänster, såsom kulturskole- och gymnasielärare, där utbildningen skulle kunna bli en naturlig påbyggnad för studenter inom befintliga program. Då ansökan gäller gymnasieskolan och inte KPU kan ingen hänsyn tas till detta behov.

I ett rikstäckande perspektiv finns inte ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

I ansökan argumenteras främst för att en ämneslärarutbildning med inriktning mot grundskolans årskurs 7-9 sett till arbetsmarknad och bristen på sådan inriktning bland de lärosäten som idag erbjuder ämneslärarutbildning i musik. Ingen särskild analys har gjorts av behovet av en ytterligare utbildning med inriktning mot gymnasieskolan. På så vis saknas motivering till varför det i ett rikstäckande perspektiv skulle finnas ett allmänt intresse att bevilja SMI examenstillstånd för en sådan utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)