Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: FörutsättningarPersonal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Tillfredsställande
Publicerad: 2021-10-12
Lärosäte: Ersta Sköndal Bräcke högskola (Marie Cederschiöld Högskola)
Ämne: Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen omg. 3
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

FörutsättningarPersonal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

I ansökan och lärartabell framkommer att det finns rimliga lärarresurser för den tilltänkta utbildningen, både i fråga om vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens. Dels finns institutionens egen personal med inriktningar relevanta för det psykosociala arbetet i hälso- och sjukvård, dels personal från institutionen för vårdvetenskap som kan komplettera med ett mer biomedicinskt sammanhang. Man har även sedan tidigare ett nära samarbete med institutionen för vårdvetenskap och det är tydligt att detta nära samarbete ska fortsätta i den aktuella utbildningen.

Vad gäller pedagogisk utveckling och meritering relaterar man till högskolans policy för främjande av kompetensutveckling och vad gäller den egna institutionens personalresurser för utbildningen så framkommer det i ansökan att dessa personer är högskolepedagogiskt meriterade. Informationen kring de eventuella kliniska erfarenheter institutionens lärare har är dock begränsad. Av lärartabellen att döma har ett par av lärarna vid Institutionen för Socialvetenskap erfarenhet av arbete som kurator i hälso- och sjukvård. Då bedömargruppen anser att viss oklarhet fortfarande finns kring lärargruppens kliniska erfarenhet av socialt arbete i hälso- och sjukvård kan detta behöva ägnas ytterligare uppmärksamhet i det fortsatta utvecklingsarbetet. Vid intervjun framkom dock att kliniskt verksamma kuratorer engagerats i framtagandet av kurser vilket bedömargruppen ser som positivt.

En utmaning för lärosätet är den begränsade tillgången till kvalificerade VFU-platser i regionen. Vid intervjuerna framkom att regionen i nuläget endast har kapacitet att tillhandhålla som mest 30 VFU-platser. I det fall flera lärosäten i Stockholmsregionen erhåller examenstillstånd för hälso-och sjukvårdskuratorsutbildning kommer lärosätet att behöva finna andra vägar för att tillförsäkra sig ett tillräckligt antal platser. Bedömargruppen vill därför framhålla vikten av att lärosätet noga undersöker vilka ytterligare vägar som finns att tillgå för att säkerställa att studenter får den handledning de behöver, samt anpassar antagningen av antalet studenter till den kapacitet som finns. Samverkan med regionen, andra möjliga vårdgivare, samt andra lärosäten i Stockholmsområdet, är viktigt för att lärosätet ska kunna ge studenter lämpliga placeringar samt kvalificerad handledning under VFU.

I ansökan och intervjuer framgår det att det inte finns krav på att de handledare som engageras för kuratorsprogrammet ska ha genomgått den handledarutbildning på avancerad nivå som institutionen ger, ej heller att de skall vara legitimerade kuratorer. Däremot ser man att de kraven är önskvärda och också möjliga att ställa på sikt. I samverkansavtalet mellan Stockholms läns landsting och Ersta Sköndal Högskola kring verksamhetsintegrerat lärande påpekas också att högskolans lärare ska understödja aktuell vårdverksamhet för att en högskolemässig lärandemiljö skall uppnås. I ansökan beskrivs detta som handledardagar, regelbundna besök och möten. Sammantaget menar bedömargruppen att både den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen samt den pedagogiska kompetensen är tillfyllest.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)